وجود قانون در هر کشوری برای برقراری نظم و امنیت و حفظ حقوق و آزادیهای ملت ضروری به نظر میرسد. نهادی که وظیفه خطیر قانونگذاری را بر عهده دارد در نظامیهای ریاستی و پارلمانی، کنگره یا پارلمان نامیده میشود. کنگره یا پارلمان، محصول تفکری است که اراده انسان را حاکم بر جامعه میداند و انتخاب نمایندگان توسط مردم را وسیلهای برای اعمال این اراده در جامعه میداند و در نهایت به شیوه مستقیم یا غیرمستقیم به اعمال اراده انسان بدون توجه به اراده الهی اقدام میکند. این مقاله درصدد است با بررسی مختصر و تطبیقی قوه مقننه در نظام حقوقی پارلمانی، ریاستی و اسلامی در چند کشور الگو، نقش و جایگاه مجلس شورای اسلامی ایران را در تقنین و نسبتش با اراده الهی بیان کند و در نهایت ورود مجلس شورای اسلامی را در دو بخش تعیین تکلیف کند: 1. مواردی که نص خاص شرعی وجود دارد؛ 2. منطقهالفراغ. در مورد اول مجلس شورای اسلامی نهادی اعلامی است و نمیتواند واضع قانون باشد و در مورد دوم ینهادی برنامهریز در طول قوانین الهی محسوب میشود.
پروین, خیرالله, & سیفی, محمد مهدی. (1397). مجلس شورای اسلامی، مجلس برنامهریز یا مجلس قانونگذار در قیاس با نظامیهای ریاستی – پارلمانی. فقه حکومتی, 3(6), 29-50.
MLA
خیرالله پروین; محمد مهدی سیفی. "مجلس شورای اسلامی، مجلس برنامهریز یا مجلس قانونگذار در قیاس با نظامیهای ریاستی – پارلمانی". فقه حکومتی, 3, 6, 1397, 29-50.
HARVARD
پروین, خیرالله, سیفی, محمد مهدی. (1397). 'مجلس شورای اسلامی، مجلس برنامهریز یا مجلس قانونگذار در قیاس با نظامیهای ریاستی – پارلمانی', فقه حکومتی, 3(6), pp. 29-50.
VANCOUVER
پروین, خیرالله, سیفی, محمد مهدی. مجلس شورای اسلامی، مجلس برنامهریز یا مجلس قانونگذار در قیاس با نظامیهای ریاستی – پارلمانی. فقه حکومتی, 1397; 3(6): 29-50.